Pokud si čtete zahraniční články o online marketingu, jistě jste již narazili na zmínky o odchozích odkazech. Již v roce 2008 Google vydal na svém blogu informaci o tom, že relevantní odchozí odkazy mají pro něj váhu při hodnocení webů. Zjednodušeně z článku vyplývá:
- Má smysl odkazovat pryč (ven) z webu.
- Odkazovat na autoritativní weby (noviny, wikipedia, státní domény, vědecké kapacity).
- Odkazovat na informace, které doplňují obsah na dané stránce.
- Neodkazovat na spam weby, link farmy.
Další zdroje k tomuto tématu: Brian Dean On page SEO (4.bod), MOZ External links. U nás článek na toto téma, který se tomuto tématu věnuje publikovala Agentura Roberta Němce. Byl sepsán již před pár lety Odkazovat na cizí weby se z hlediska SEO (nejen médiím) vyplatí.
Co je E-A-T
E-A-T (Expertise, Authority, Trustworthiness) by se dalo jednoduše nazvat jako skóre kvality webu.
Přišel s ním Google 1.8.2018 spolu s aktualizací MEDIC.
A právě Authority neboli důvěryhodnost znamená, že data jsou ozdrojována. A to releventními odchozími odkazy. To, že se vyplatí informace na stránce ozdrojovat potvrdil na včerejší přednášce (28.10.2019) SEOjakoBrno i Jakub Rejnuš ve své přednášce Tvorba vstupních stránek z pohledu SEO.
TIP: Výborný e-book na toto téma zpracovala agentura Taste
taste.cz/ebook-medic-update
Těmto odkazům (v angličtině outbound links) se někdy také říká externí, nebo dopředné. Jedná se o takový typ odkazů, které směřují ven z vašeho webu za účelem doplňujících informací (zdrojů) k danému tématu. Jinak řečeno, je to podobné k funkci citací ve školních pracích.
Odkazujte na relevantní weby, v očích Googlu tím posílíte vlastní web.
Upřímně, toto v česku moc majitelů webů nechápe. Z praxe linkbuildera vím, že přemluvit někoho k tomu, aby na vás odkázal, i když to pro jeho uživatele má smysl, stojí čas, ale především peníze 🙂
Typickým příkladem, kde tyto odkazy můžete najít, je Wikipedie. Celý web vznikl na tomto principu. U každého pojmu nebo informace, která je odněkud přebrána je citace s odchozími odkazy, které vedou na podrobnější informace. Tím pomáhají uživatelům webu pochopit celé téma detailněji. Možná právě díky tomu je celá encyklopedie dobře známá.
Jak případová studie probíhala?
Připravil jsem úplně od základů 3 weby, běžící na WordPressu. Jedná se o web o pracovních portálech (vznik červen 2015), o pomerančích (vznik březen 2017) a česneku (vznik březen 2017).
Cíl studie: Dokázat či vyvrátit, že odchozí odkazy, bez jakéhokoliv linkbuildingu, mají pro vyhledávače váhu a projeví se to ve vyhledávání.
Všechny testované weby měly k datu 31. 12. 2017 0 externích odkazů, aby nedošlo k ovlivnění výsledků studie.
Detaily studie
Pracovniportaly.eu
Web vznikl: 1.6.2015
Počet stránek webu: 8
Přidání odchozích odkazů do webu: 5.7.2015 přidáno 34 odkazů, od té doby se na webu nic neměnilo.
Počet externích odkazů k 10.2.2016: 0
Výsledek:
Cesnek.eu
Web vznikl: 29.3.2017
Počet stránek webu: 16
Přidání odchozích odkazů do webu: 8.10.2017 přidáno 26 odkazů, od té doby se na webu nic neměnilo.
Počet externích odkazů k 30.10.2017: 0.
Výsledek:
Pomeranc.eu
Web vznikl: 29.3.2017
Počet stránek webu: 11
Přidání odchozích odkazů do webu: 8.10.2017 přidány 2 odkazy, od té doby se na webu nic neměnilo.
Počet externích odkazů k 30.10.2017: 0.
Výsledek:
Výsledek studie
Z tabulky je vidět, že Google začal hodnotit kladně přidání relevantních odchozích odkazů do webů. Zajímavý je i fakt, že se zvedl jak počet tak i pozice sledovaných frází (do 60.pozice) na Seznamu u dvou ze tří testovaných webů. Napadají mě 2 varianty:
- Může to být způsobeno pozdější indexací ze strany Seznamu.
- I tento český vyhledávač má odchozí odkazy jako hodnotící faktor.
Určitě se vám to vyplatí u Googlu a ničemu to rozhodně neuškodí u Seznamu.
Závěrem – Odchozí odkazy jsou dobré. Nebojte se a odkazujte na relevantní weby.
Případová studie vznikla pouze na malém vzorku webů, ale i tak věřím, že aspoň trochu prokázala užitečnost ozdrojování informací na vašich webech.
Komentáře
2 komentáře: „Případová studie – odchozí odkazy“
Včera cestou z Brna, bylo to moc príma. Měla jsem takový plánek, aktualizovat si článek. Posílám Ti odkaz, tak si ho prosím zobraz (a najdeš tam svůj odkaz) tu: https://www.ladyvirtual.cz/linkbuilding-pruvodce/#ego-baiting-chvalte-a-odkazujte – super 🙂
Super clanek, tesim se na pokracovani! K bodu Zadal jsem presmerovani URL, kam vedou externi linky a konci na 404 – zachraneny odkazy na 4 ruzne podstranky . Ma smysl toto resit i napr. u produktu, ktere jsou vyprodane a prodavat se uz nikdy urcite nebudou? Je to tak, ze pokud externi link vede na 404, tak o jeho vahu prijde cilovy web uplne, ale pokud jej presmeruji na jinou i kdyz ne uplne relevantni stranku (napr. homepage), tak o vahu odkazu web neprijde? Diky za reakci ??